fredag den 13. august 2010

'Norge på langs' er fuldført

Torsdag aften lidt efter kl.19 nåede ultraløber Erik Nossum sit mål:  En løbetur fra Nordkapp til Lindesnes Fyr - Norge på langs - blev fuldført i tiden 42 dage, 9 timer, 6 min, 45 sek.

Undervejs viste det sig, at ruten var længere end forventet. 2521 km blev til 2660 km.

Jeg håber, i har brugt tid på at læse de daglige rapporter, for der har været masser af drama krydret med gode oplevelser undervejs. Dårligt vejr, mens vi andre sled med hedebølge; maveproblemer; en slidt motivation og - værst af alt - da medløberen og chaufføren pludselig forlod løbet midt under 8. etape!

De gode historier ligger naturligvis i den hjælpsomhed, Erik har mødt undervejs. Folk, der har tilbudt billig/gratis overnatning. Støtteapparatet. Folk, der trådte til, da det virkelig brændte på. De mennesker, der har brugt en dag eller to på at løbe med Erik.

Især glædede det mig at læse, at Eiolf Eivindsen og Trond Sjåvik løb med et par dage (dag 22 og 23). Her er tale om 2 af Norges sejeste etape-ultraløbere, der bl.a. har fuldført Transeuropelauf 2009. Et løb på 4487,7 km fra Bari, Italien til Nordkapp, Norge. Det må have givet Erik et mentalt boost at have disse to kapasiteter ved sin side.


Jeg ved, at en gruppe af landets bedste ultraløbere havde planer om at løbe turen i 2011. Om de holder fast i idéen, vil tiden vise.

Til Erik vil jeg sige: Et stort tillykke med en fantastisk præstation! Med tiden vil nogle løbe turen hurtigere, men du vil altid være
Den første, der løb Norge på langs

Ingen kommentarer:

Send en kommentar