søndag den 21. august 2011

Et par sjove oplevelser

Jeg var træt, da jeg kom hjem i går aftes kl. 17.30, så der var et par sjove oplevelser fra stævnet, som jeg ikke fik fortalt, men bedre sent end aldrig :-)

Den første oplevelse var Bent Lauridsen fra Korsør Atletik. Han løb DM 10.000 meter i tiden 00:44:13. Det lyder måske ikke af den mest imponerende tid for en mand, men når jeg nu fortæller, at han er født i 1935 og dermed er 76 år, får man en lidt anden indstilling til tiden! 76 år!!!
Bent Lauridsen til højre
Veteran VM 2011 (Foto: Motion Danmark)
Der er et lille interview med Bent Lauridsen på 'Motion Danmark'. Han sidder på et hav af klubbens rekorder  hvoraf den ældste er fra 1981, da han var i aldersklassen 45-49 år og løb marathon på 02.31.00! I 1995 løb han stadig en hurtig marathon: 02.41.00 = 60 år gammel.

Jeg overværede en samtale mellem et par unge løbere, hvoraf den ene er i klub med Bent Lauridsen. Han fortalte, at Bent løber 10 km hver eneste dag året rundt, så nu er der nærmest ingen undskyldning for at blive i sofaen. Det ovenstående foto er fra VM i år, og ser Bent måske ud som en 76-årig?? Nej, og det gør han heller ikke 'In Real Life'.



I den anden ende af spektret vil jeg fortælle om en ung løber, som tog fusen på alle. Jeg kender nærmest ingenting til dansk atletik andet end de mest kendte udøvere. Dem, der rammer aviserne. Så denne historie fik først en forklaring, da jeg kom hjem og fik gogglet lidt.

Da jeg ankom til stadion, slog jeg mig ned på græsset. Tilfældigvis var det få meter fra nogle af de hurtigste løbere på 800 meter, og jeg kunne følge den alm. snak om træning, diskussionen om andres resultater osv. Der var 4 heats på 800 meter med både mænd og kvinder i alle heats, seedet efter forventet sluttid og med de langsomste i første heat. 

Under de første par heats havde jeg bemærket en meget hurtig løber varme op. Flot fyr og helt sikkert i super form. Det viste sig, at han skulle løbe i næstbedste heat, og så begyndte snakken blandt mine 'venner' ved siden af: Hvad skulle Nick i et 800 meter løb? Var han hare for nogen?? Men nej, Nick var ikke hare for en eneste, og jeg kunne høre forbløffelsen brede sig, da han spurtede fra alt og alle fra starten af løbet. De var mildt sagt chokerede! Og tiden: 1.57.30 blev dagens hurtigste, for han slog alle de bedste, der løb i det næste heat. Her blev bedste tid 2.00.30. 

Så måtte jeg lige have undersøgt, hvem Nick var! Resultatlisten fra DAF viser, at Nick Ekelund-Arenander  er vores bedste kort internationalt på 400 meter, hvor han er dansk mester 2011 i tiden 48.73. Derfor var de øvrige løbere så forbløffede. Dette er ikke hans favoritdistance, og alligevel sætter han alle til vægs.

Nick Ekelund-Arenander European Athletics Indoor Championships - Day One
Jeg fik ikke taget et billede af Nick, så jeg har fundet et på nettet (Getty Images)
Han var på alle måder en nydelse at se på...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar