søndag den 6. april 2014

Ruderkongeløbet

I går løb jeg offroad i Rude Skov. I dag løb jeg på de brede skovstier til Ruderkongeløbet. 2 meget forskellige oplevelser i den samme skov :-)

Jeg var tilmeldt 21 km, bestående af 3 omgange på 7 km. 1. omgang startede med 3 km på en afspærret Hørsholm Kongevej, hvorefter vi drejede ind i øst-skoven. Efter 7 km drejede nogle deltagere til venstre og løb ind på stadion, mens vi andre forsatte ligeud med 1 eller 2 omgange i vest-skoven (alt efter om man deltog på 14 eller 21 km). Her blev det hårdt! Ikke fordi det var jævnt på 1. omgang, for i en skov går det jo altid op og ned, men på 2. og 3. omgang fik vi for alvor stigninger efter 3 km, dvs. 10-14 km samt 17-21 km. På 2. omgang registrerede jeg egentligt kun de 2 stigninger ved henholdsvis 11 og 12 km, men på sidste omgang, hvor terrænets op- og nedture havde sat sine spor, mærkede jeg samtlige stigninger, både de langstrakte og de stejle, på de sidste 4 km. Sidste omgang var der af naturlige årsager god plads på ruten, for vi kan kun 71 løbere tilbage af de 236 startende. Min tid blev 01.49.22.

Vejret var bedre end i går. Vinden havde lagt sig, så det føltes lunere. Det var overskyet, hvilket passede mig fint, for både puls og kropstemperaturen skød i vejret som km kom ind på kontoen. 

Der var kun 1 depot under løbet, lige efter stadion ved 7 km. Det indeholdt kun vand og drik fra Vitamin Well (kan ikke huske hvilken variant), men modsat sidste weekend kunne jeg nøjes med en enkelt bæger væske efter 14 km.

Jeg er meget begejstret for løbet. En skøn, men krævende rute (efter min standard). Afmærkningen var i top, og I ved, at jeg har en kedelig tendens til at løbe forkert, hvis jeg kommer i tvivl. En stor tak til de smilende vejvisere, der havde ladet mobilen blive hjemme og var opmærksomme på løberne. Noget jeg ellers har oplevet til flere løb.

Modsat sidste weekends VM fik jeg mødte jeg ingen mur (kun bakker), og lårene slap for en tur i vridemaskinen. Jeg tror, at en medvirkende årsag (som jeg ikke var inde på i forbindelse med VM) er, at jeg i dag løb i min normale træningssko "Pacemaker" fra Newline, mens jeg til VM løb i et par letvægtssko af andet mærke, fordi Newline ikke har letvægtssko i sortimentet. De nye sko havde jeg også brugt til DM 10 km i Kbh., så jeg troede egentligt, at de var ok, men det var åbenbart for hårdt til 21,1 km på asfalt, og jeg tror, at det var den grundlæggende årsag til mine smerter i lårene, godt hjulpet af varmen.

Det har været en herlig weekend løbemæssigt. Det er ikke blevet til så mange km, men det er blevet til 2 gode oplevelser, og det er jo dét, der for alvor tæller :-)

Løbets rute samt højdeprofil - fra løbets hjemmeside. 

Der var mange lodtrækningspræmier og se hvad jeg vandt :-)


1 kommentar:

  1. Hej May-Britt, efter at havde fulgte din blog i rigtig lang tid var det rigtig dejlig at få hilste på dig i går:-), Kirsten

    SvarSlet