søndag den 29. marts 2015

Mit nye træningsprogram

I dag har jeg modtaget en plan for 12 ugers grundtræning, baseret på mit testresultat. Programmet er bygget op med træning alle 7 dage, og så vælger man selv hvor mange dage, man vil træne, men det siger sig selv, at skal man have noget ud af sådan en plan, skal der trænes min. 3 gange om ugen. Når jeg er skadesfri, er jeg vant til at træne 6 gange om ugen, så planlægger jeg at starte på igen. Planen er et mix af restitutionsture, tempoture og intervaller, og så skal man selvfølgelig især have fokus på de dage, hvor programmet rykker på de svage punkter, som mit tilfælde er udholdenhed i et højere tempo. Derfor skal jeg have tempo- og intervaldagene som fast indslag og så fylde op med de øvrige ture. 

Den første uge byder "kun" på 5,5 timers træning - Gisp! Det er meget lidt for mig, men da jeg kan se, at der hurtigt øges i træningsmængde, prøver jeg at følge planen. De 12 uger ender med 8 timers ugentlig træning. De længste ture er på 2,5 timer, men modsat hvad jeg er vant til, løbes der i forskelligt tempo undervejs. 

Planen dækker april, maj og juni måned, og det er som sagt en grundplan uden mulighed for tilpasning i forhold til årets mål, som jo er ultraløb. Jeg vil derfor ikke udelukke, at jeg skifter til den individuelle træning pr. 1/5, når Online Løbeklubben starter op.

Det er min tanke at skrive lidt hver dag, hvordan forløbet er, og hvordan jeg oplever den nye træningsform. Min "comfort zone" er 5.30 - 6.00 min/km, og den skal jeg have rykket på.

Og så kan jeg røbe, at hvis alt går efter planen, løber jeg et 24 timers løb i efteråret. Jeg har ikke taget stilling til hvilket løb, det bliver, men Fru Frederiksens 24 Timers Løb rundt om søerne i København er bestemt en mulighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar