mandag den 27. april 2015

Når det virker for Lars...

Jo hurtigere man løber, jo sværere er det at sætte PR, og alligevel hamrer Lars Budolfsen 1½ minut af sin PR på marathon og løber den hurtigste danske marathontid i 19 år til Hamburg Marathon. Hvis nogen savner et bevis på, at Claus Hechmanns træningsform med specifik tempotræning og langsomt restitutionsløb virker, så kom det vist her. 

Bortset fra nogle manglende dage i sidste uge pga. sygdom har jeg også fulgt Claus Hechmanns anbefalinger - altså næsten.. For jeg har ikke været god nok til at ramme det anbefalede tempo, og jeg taler både om intervaltempo og restitutionstempo. Jeg løber for hurtigt i forhold til de zoner, jeg har fået anbefalet, men nu har jeg genlæst bogen Løb som eliten og læst flere udtalelser fra landets hurtigste løbere: Henrik Them, Anna Holm og Lars Budolfsen, der alle entydigt udtaler, at de blev overraskede over det, i deres øjne, langsomme træningstempo, men alle er blevet hurtigere løbere, og derfor vil jeg gøre en større indsats for at løbe i det rigtige tempo. 

Hvis man bor i Københavnsområdet, kan jeg kun anbefale, at man køber billet til hans foredrag hos Marathonsport d. 12. maj. Pris: 50 kr. 

Personligt har jeg lidt tunge ben efter løbet i går. Terrænløb er uvant træning for mig, og 2 timers løb sætter sine spor. Faktisk anbefalede mit løbeur 920XT, at jeg tog 4 dages restitution! Men det var jeg ikke helt enig i, og i følge min træningsplan var der også kun ½ times restitutionsløb på programmet, hvilket lød helt rigtigt efter min mening. Jeg måtte derfor lide den tort at få bemærkningen "Restitutionstjek: Dårlig" af uret, da jeg havde løbet 1 km, men tro mig - det var et rigtigt valg. Og ja, jeg løb i Claus Hechmann-tempo: 6.23 min/km ;-)

Nå ja, det er alligevel blevet til en enkelt skade: en meget blå 2. tå efter faldet i går, men den er bare øm, så det går over :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar