søndag den 21. juni 2015

Københavns Kvindeløb

I går skulle jeg løbe ½ times roligt løb som optakt til dagens Københavns Kvindeløb 10 km. Det var mildt sagt en trist oplevelse! Betontunge ben, en mave som en spærreballon samt fornemmelsen af at tempoet var så langsomt, at jeg nærmest løb baglæns. Det var bestemt ikke den fedeste mentale opladning, og da jeg stadig følte mig lidt utilpas i morges, var der ikke store forventninger til løbet. Som jeg skrev til en god ven: hvis jeg kommer under 1 time, er jeg glad. Så mindsettet var helt galt..

Vejret var til gengæld perfekt, og på store dele af ruten var der heppende tilskuere. Jeg hentede først startnummer i dag, og der var ingen kø, så det var hurtigt klaret. Der var ca. 2000 tilmeldt, og jeg burde derfor være gået til startområdet tidligere end jeg gjorde, for trods min pessimisme valgte jeg kæmpe mig frem til en startplads lige foran 50 minutter ballonerne i et stille håb om at holde dem bag mig hele vejen. 

Startskuddet lød, og til min store overraskelse og glæde var betonfornemmelse forsvundet, og jeg kunne skimte 45 minutter ballonerne foran mig. Der er altid lidt positionskamp i begyndelsen af løbet, men når man ligger godt fremme i feltet, løsner det sig ofte efter få km, og der bliver mere plads at løbe på. Det skete også i dag, og efter 3-4 km var det nemt at løbe mit eget løb. Selve løbet foregår i og omkring Fælledparken, så der er en del 90 graders sving, som tager lidt af farten, men alt i alt havde jeg et fint flow i mit løb, hvilket også afspejlede sig i mine tider: de første 5 km på 22:37 og de sidste 5 km på 22:56. Sluttid på 45:32 og en plads som nr. 96 overall og nr. 5 i min aldersklasse. Med en gennemsnitsfart på 4:32/km for de første 5 km og 4:34/km for de sidste 5 km løb jeg op til mit AT-niveau, så det er bestemt tilfredsstillende på en ellers forventet off-day :-)

Jeg havde en (for mig) sjov oplevelse undervejs. Foran mig så jeg en letløbende, slank kvinde, der til forveksling lignede den tidl. eliteløber på 800 meter Rikke Rønholt. Jeg overhalede hende omkring 7,5 km, og sørme om det ikke var Rikke! Men I kan nok regne ud, hvad der senere skete: en gang 800 meter topløber, altid 800 meter løber - hun slog mig med 6 sekunder efter en forrygende slutspurt :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar